Kolhydratkvalité

Bedömning av kolhydratkvalité

Kolhydratrika livsmedel som är rika på kostfiber och fullkorn, har ett lågt GI och innehåller ett flertal näringsämnen har bra kolhydratkvalité. 

 

 

 

 

Hur påverkar det kolhydratrika livsmedlet blodsockret?

Pasta ger långsam och låg blodsockerstegring medan vitt bröd ger en snabb blodsockerhöjning.

Trots att pasta och vitt bröd är tillverkade av samma råvaror (mjöl, vatten och salt) har vitt bröd ett GI på 100 och spaghetti har ett GI på cirka 60. Det beror på hur lättillgängliga kolhydraterna är, i pastan är de hårt sammanpressade medan brödets kolhydrater är mer poröst förpackade.

 

Ett kolhydratrikt livsmedel med lågt GI har bra kolhydratkvalité.

 

 

Bär det kolhydratrika livsmedlet med sig fler näringsämnen eller är det rent socker?

Både äpple och läsk är kolhydratrika livsmedel, och båda innehåller socker. Men eftersom äpplet även ger vitaminer, mineralämnen och andra bioaktiva ämnen räknas äpplet ha bra kolhydratkvalité medan läsk har mindre bra.

 

 

Fullkorn eller raffinerat?

Är det ett fullkornslivsmedel eller är det raffinerat? I fullkorn finns alla delar i spannmålskärnan med i slutprodukter. Havregryn, rågflingor, kornmjöl är fullkornsprodukter. Grahamsmjöl och -gryn är fullkorn av vete medan vetemjöl och mannagryn är raffinerade produkter av vete. Fullkornsprodukter har bra kolhydratkvalité.

 

 

Fullkorn och kostfiber = bra kvalité

Havregryn är en fullkornsprodukt och har bra kolhydratkvalité.

Havrekli innehåller inte något fullkorn men är rik på kostfiber. Havrekli har också bra kolhydratkvalité.