Kostmönster

Kostmönster - både hälsosamma och mindre hälsosamma

90% av orsaker till hjärtinfarkt är väl kända och kan förklaras av levnadsvanor och psykosocial påverkan som stress. 50% av orsaker till hjärtinfarkt kan förklaras av matvanor (Yusuf, Lancet 2004).

Ett västerländskt kostmönster ökar risk för hjärt- & kärlsjukdomar, diabetes typ II, högt blodtryck, blodfettsrubbningar medan Medelhavskost och Medelhavsliknande kostmönster som t.ex Nordisk kost minskar risk och förekomst av dessa sjukdomar - som även kallas "non-communicable-diseases" eller "icke-smittsamma-sjukdomar" på svenska.

Efter att under 1970-80-talet ha "plockat sönder" livsmedel i sina minsta beståndsdelar, (vitaminer, mineralämnen, olika kostfiber, fettsyror, aminosyror etc) för att undersöka dessa enskilda komponenters hälsoeffekt "var för sig" började forskarna sedan att först "sätta ihop" komponenterna till livsmedel och senare livsmedlen till måltider för att undersöka enskilda livsmedels hälsoeffekt och sedan måltidens hälsoeffekt. Och på 2000- talet studeras hela kostmönster.

När kostmönster studeras undersöks inte en enskild mekanism, en enskild vitamins eller ett mineralämnes påverkan på hälsan. I ett kostmönster är strävan att identifiera den sammantagna hälsoeffekten av alla näringsämnen och kosten som helhet

26_090511_052.jpg
Ugnsbakad kyckling med persiljetäcke med honungsrostade rotsaker

 

Om kostmönster

Kostmönster som är rika på grönsaker som baljväxter, kål, lök, rotfrukter samt frukter och bär, nötter och frön, fullkornsprodukter, fisk och skaldjur, vegetabiliska oljor, matfetter baserade på vegetabilisk oljor och magra mjölkprodukter är kopplade till lägre risk för de flesta kroniska sjukdomar. Nordisk kost. Medelhavsliknande kostmönster
Kostmönster som baseras på vegetabilier är rika på essentiella mineraler och vitaminer samtidigt som typen av fetter och kolhydrater i allmänhet är gynnsam ur hälsosynpunkt. Även för viktstabilitet är det en fördel med mycket vegetabilier eftersom de i allmänhet är mycket fiberrika, vilket ger mättnadskänsla men inte så mycket energi. Nordisk kost. Medelhavsliknande kostmönster
Kostmönster som kännetecknas av hög konsumtion av rött och processat kött som charkuteriprodukter och livsmedel med låg halt av essentiella näringsämnen men med stora mängder tillsatt socker, fett och hög salthalt är tvärtom kopplade till ökad risk för kroniska sjukdomar. Västerländskt kostmönster
  1. Kålväxter, lök, baljväxter och rotfrukter lyfts fram som särskilt betydelsefulla för bra matvanor. 
  2. Fullkorn utgör, tillsammans med andra vegetabilier, en stor del av kosten i de kostmönster som förknippas med minskad risk för kostrelaterade sjukdomar och spannmål är den enda källan till fullkorn.
  3. Matfetter är viktiga källor till energi och nyttiga fettsyror. Särskilt hälsosam är rapsolja som bidrar med både enkelomättade och fleromättade fettsyror. Olivolja innehåller mycket enkelomättat fett och ingår liksom rapsoljan i hälsosamma kostmönster.
  4. Magra mejeriprodukter ingår, tillsammans med en stor andel vegetabiliska livsmedel, i kostmönster som förknippas med lägre risk för kronisk sjukdom. Det finns ett visst stöd för att mejeriprodukter bidrar till minskad risk för metabolt syndrom, högt blodtryck, stroke och kolorektalcancer. Det finns även en antydan till samband mellan konsumtion av mejeriprodukter och minskad risk för typ 2-diabetes.
  5. Fisk och skaldjur återfinns i de kostmönster som är förknippade med lägre risk för kronisk sjukdom, som hjärt- och kärlsjukdomar, fetma och vissa cancerformer.
  6. De hälsosamma kostmönstren utmärks också av en låg konsumtion av raffinerat spannmål, det vill säga vitt eller siktat mjöl.
  7. I de kostmönster som förknippas med låg risk för kroniska sjukdomar ingår endast små mängder av sockerrika produkter.
källa; Nordiska näringsrekommendationer (NNR 2012)
DASH-diet Västerländskt kostmönster Nordisk kost medelhavskost