DASH-diet

Kost som sänker blodtrycket

Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH-studien) är en randomiserad, kontrollerad studie.
I DASH-studien nummer I jämförs tre olika kostmönster och hur de påverkar blodtryck hos personer som har högt, normalt eller ett lätt förhöjt blodtryck. 

DASH-diet nummer I
1. Försöksosten "DASH-diet"
är rik på frukter, grönsaker, fullkorn, nötter, baljväxter och frön som är goda källor till kalium, magnesium, kostfibrer samt mejeriprodukter med låg fetthalt, fisk, kyckling och magert kött för att minska kostens innehåll av mättat fett och öka innehållet av protein och kalcium. Det var ingen begränsning av salt i försökskosten "DASH-diet" nummer I.

2. Kontrollkosten i DASH-studien var en typisk amerikansk kost, lik det som kallas västerländskt kostmönster.

3. Det tredje kostmönstret i DASH-studien hade högre innehåll av frukt, grönsaker och fullkorn och mindre sötsaker jämfört med kontrollkosten men hade protein, fett och kolhydratinnehåll som kontrollkosten.

Resultaten från den första jämförelsen visade att "DASH-diet" sänkte förhöjt blodtryck utan att försökspersonerna gick ner i vikt. 

 

DASH-diet nummer II har ett minskat innehåll av salt (natrium)

DASH-diet nummer II - lågt saltinnehåll
Nästa steg blev att undersöka effekten av en "DASH-diet" med lågt saltinnehåll

DASH-diet nummer II  minskade systoliskt blodtryck - det övre trycket - med 7 mm Hg respektive 11,5 mm Hg jämfört med kontrollgruppen. Den större sänkningen skedde i gruppen med högt blodtryck och i gruppen med normalt blodtryck minskade övertrycket med 7 mm Hg. Vilket är kliniskt betydelsefullt.

Förutom ett sänkt blodtrycket, sänktes totalkolesterolet och det onda kolesterolet och behovet av insulin minskade. 

 

Blodtrycket i NORDIET-studien jämfört med blodtrycket i DASH-diet
Den stora minskningen av systoliskt blodtryck som ses i NORDIET-studien var i linje den minskning som ses i DASH-diet I och DASH-diet II - lågt saltinnehåll. Det låga saltinnehållet och kostmönstret i NORDIET kan vara en förklaring, en förklaring som stöds av resultaten från DASH-diet.

Hur som helst, i NORDIET försvann kostens effekt på blodtrycket efter justering för viktnedgången. Vad betyder det då? Jo, en stor del av  sänkning av blodtrycket i NORDIET berodde på den viktnedgång som skedde hos försökspersonerna. Vi kan dock inte särskilja hur mycket som berodde på maten och hur mycket som berodde på viktnergång. I DASH-studien syntes ingen viktnedgång hos försökspersonerna vilket skedde i NORDIET.



Depositphotos_5045439_m-2015 (1).jpg

DASH-diet överensstämmer i mycket med NORDIET och Medelhavskost

DASH-diet rekommenderar att 
  • äta mycket
    *frukt, grönsaker och fullkornsprodukter
    *magra mejeriprodukter
    *animaliskt protein, baljväxter, bönor och vegetabilisk olja
  • begränsa
    *intag av livsmedel som innehåller mycket mättat fett,
    *begränsa intag av salt, sockerhaltiga drycker och godis

Quiz - salt I

Quiz - salt II