DASH-studien

DASH-diet. Kost som sänker blodtrycket

Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH-studien) är en randomiserad, kontrollerad studie.
I den första DASH-studien jämförs tre olika kostmönster och hur de påverkar blodtryck hos personer som har högt, normalt eller ett lätt förhöjt blodtryck. 

 

DASH-studien nummer I


1. Försöksosten i DASH-studien, kallad "DASH-diet",
är rik på frukter, grönsaker, fullkorn, nötter, baljväxter och frön som är goda källor till kalium, magnesium, kostfibrer samt mejeriprodukter med låg fetthalt. Försökskosten innehåller även fisk, kyckling och magert kött för att minska kostens innehåll av mättat fett och öka innehållet av protein och kalcium. Det var ingen begränsning av salt i försökskosten, "DASH-diet", i den första studien.

2. Kontrollkosten i DASH-studien var en typisk amerikansk kost, lik det som kallas västerländskt kostmönster.

3. Det tredje kostmönstret som undersöktes i DASH-studien hade högre innehåll av frukt, grönsaker och fullkorn och mindre sötsaker jämfört med kontrollkosten och hade protein-,  fett- och kolhydratinnehåll som kontrollkosten.

Resultaten från den första studien visade att "DASH-diet" sänkte förhöjt blodtryck utan att försökspersonerna gick ner i vikt. 

 

 

DASH-studien nummer II - lågt saltinnehåll


Nästa steg blev att undersöka hur "DASH-diet - nu med lågt saltinnehåll" jämfört med en kontrollkost påverkar blodtrycket.

Resultatet från andra studien visade att "DASH-diet - med lågt saltinnehåll" minskade systoliskt blodtryck - det övre trycket - jämfört med de som åt kontrollkosten. Den största blodtryckssänkningen skedde i gruppen som hade högt blodtryck från början, -11,5 mmHg, och i gruppen med normalt blodtryck minskade övertrycket med 7 mm Hg. Båda resultaten är kliniskt betydelsefulla.

Förutom ett sänkt blodtrycket, sänktes totalkolesterolet och det onda kolesterolet och behovet av insulin minskade. 

 

Blodtrycket i NORDIET-studien jämfört med blodtrycket i DASH-diet
Minskningen av systoliskt blodtryck som ses i NORDIET-studien var i linje den minskning som ses i de båda DASH-studierna. Viktminskning, det låga saltinnehållet och kostmönstret kan vara en förklaring till det sänkta blodtrycket i NORDIET-studien. 

I DASH-studien syntes ingen viktnedgång hos försökspersonerna vilket skedde i NORDIET. Vad betyder det att försökspersoner går ner i vikt? Jo, en stor del av  sänkning av blodtrycket i NORDIET-studien kunde bero på den viktnedgång som skedde hos försökspersonerna. Vi kan dock inte särskilja hur mycket av viktnedgången som berodde på maten och hur mycket som berodde på viktnergång



Depositphotos_5045439_m-2015 (1).jpg

DASH-diet överensstämmer i mycket med kostmönstret i NORDIET-studien - den hälsosamma nordiska kosten - och Medelhavskost

DASH-diet rekommenderar att 
  • äta mycket
    *frukt, grönsaker och fullkornsprodukter
    *magra mejeriprodukter
    *både vegetabiliskt och animaliskt protein, baljväxter, bönor och vegetabilisk olja
  • begränsa
    *intag av livsmedel som innehåller mycket mättat fett,
    *begränsa intag av salt, sockerhaltiga drycker och godis

Quiz - salt I

Quiz - salt II