Gröna bladgrönsaker

Blanda rucola och spenat med rårivna rödbetor. Toppa med blåbär, jordgubbar eller hallon och lite fänkålsfrön. Nitratet som finns i rucola, spenat och rödbetor omvandlas till nitrit i munhålan och sedan till kväveoxid. Det är kväveoxiden som i studier visat sig slappna av och utvidga blodkärlen och därmed sänka blodtryck både kort- och långsiktigt. Nitratrika livsmedel bidrar till att frigöra mer energi för varje andetag och ökar därmed prestationsförmågan hos både vardagsmotionärer och elitidrottare. Även här är det den från nitratet bildade kväveoxiden som påverkar ämnesomsättningen. Resultaten är likvärdiga både för män och kvinnor.

Gröna blad är generellt bra källor till folat, vitamin K, vitamin E, vitamin C, kalium och magnesium. Under den gröna färgen döljer sig dessutom beta-karoten samt lutein och zeaxantin. En riktigt imponerande kombination av hälsosamma vitaminer, mineraler och antioxidanter! Ju mörkare grönt desto mer av det mesta. Tillsammans kan allt det här stärka kroppens funktioner så att risken för flertalet sjukdomar kan förebyggas. 

En måltid med spenat har också visat sig förlänga tiden tills man blir hungrig och man vill äta igen. Det aktiva ämnet då är tylakoid och det finns i alla gröna blad.

Lite fänkålsfrön att tugga på minskar den ökade gasbildningen som ett ökat grönsaksätande kan leda till. Dessutom fräschar det upp munnen efter en måltid (ett gammalt välbeprövat trix).



Depositphotos_67636945_m-2015 gröna bladgrönsaker.jpg

Rucolan tillhör kålfamiljen (Brassicaceae) och innehåller i likhet med sina kålsläktningar vitamin K, folat, ett flertal antioxidanter som vitamin C, vitamin E, beta-karoten, lutein och zeaxantin samt olika glucosinolater. De sistnämnda är specifika för alla grönsaker som hör till växtfamiljen Brassicaceae. Utmärkande för glukosinolater är att de innehåller svavel vilket bidrar till den speciella smaken hos kålväxterna men också gör dem extra hälsosamma. Det är också svavlet som kan kännas när man kokar kål.

 

Gröna bladgrönsaker