Fullkorn

Fullkorn – vad är fullkorn och vad skall jag äta?


Vi borde äta 70 till 90 gram fullkorn per dag men medelsvensson äter ungefär hälften. Ett enkelt sätt att öka fullkornsintag är att välja gröt av fullkorn till frukost, lunch eller middag. En portion gröt, kokt av 1 dl (35-40 gram) havregryn, rågflingor, kornmjöl eller grahamsgryn ger 35 till 40 gram fullkorn per portion. Kolhydratrika livsmedel av fullkorn har bra kolhydratkvalité.

Fullkorn i olika livsmedel gram fullkorn i 1 port
Havregrynsgröt kokt på 1 dl/35 gram gryn 35 gram
Rågflingegröt kokt på 35 gram flingor 35 gram
Husman 1 skiva (24 g) 24 gram
Popcorn - 50 g poppade  42,5 gram

 

Depositphotos_99565440_m-2015 ill spannmålskärna.jpg

Fullkorn
Fullkorn innehåller hela spannmålskärnan, dvs skal, frövita (mjölkärna) och grodd. Det är fullkorn även om spannmålet malts till mjöl, flingats eller krossats så länge alla delar finns med.

Fullkornsråvara
Hela spannmålskärnan, det vill säga skalet (= kli), grodd och frövita (mjölkärna), skall finnas med i en råvara för att vara en fullkornsråvara.

Fullkornsprodukt
Innehåller en viss mängd fullkornsråvara. Om det står på förpackningen att det är en fullkornsprodukt så skall det deklareras på förpackningen.

Fullkorn på förpackningen
Innehållet av fullkorn i ett livsmedel skall deklareras i ingrediensförteckningen om texten på förpackningen gör anspråk på att produkten är "rik på" eller "innehåller fullkorn". Rik på och innehåller fullkorn betyder att livsmedlet innehåller 50 respektive 25 procent fullkorn räknat på livsmedlets torrsubstans. Det är ett lite knepigt sätt att räkna men har utvecklats för att mer rättvist kunna jämföra livsmedels (ofta brödets) fullkornsinnehåll. 

Vi som vill äta mer fullkorn kan nöja oss med att välja produkter "rika på fullkorn" och som "innehåller fullkorn" eller så kan vi räkna själva.

Quiz - fullkorn