Om fett

Kvalité viktigare än kvantitet

Fett har i den pågående debatten fått framstå som något vi inte behöver och ibland till och med som något skadligt. Så är det inte. Fett är livsnödvändigt och vi behöver det i lagom mängd och av bra kvalité.

 

Fett från maten behövs för att det
• Ger energi
• Tillför de essentiella fettsyrorna linolsyra (omega-6) och linolensyra (omega-3). De essentiella fettsyrorna måste tillföras kroppen via mat då vi inte själva kan bilda dem
• Hjälper till att absorbera och transportera de fettlösliga vitaminerna A, D, E  och K
• Ger idrottare koncentrerad energi under hårda tränings- och tävlingsperioder
• Fungerar som byggstenar i cellens olika strukturer

 

Fett är uppbyggt av glycerol och fettsyror. Fettsyrorna kan vara mättade, enkel- eller fleromättade. De flesta bör äta mer enkel- och fleromättat fett och äta mindre mättat med mer fokus på vad man äter istället för det mättat fett!

I de nordiska näringsrekommendationerna 2012 rekommenderas att mellan 25 och 40 procent av energin (E%) kommer från fett. Det är en ökning från tidigare rekommendationer som var 25-35 E%. Det viktigaste med fett är att minska på det mättade fettet till förmån för enkel- och fleromättat fett.

Problemet med fett är att de flesta i västvärlden rör sig för lite i förhållande till fettintaget (eftersom fett ger mer kalorier per gram jämfört med protein och kolhydrat betyder mycket fett i kosten ett högt totalt energiintag) men ökad daglig fysisk aktivitet gör att vi kan ha mer fett i kosten. Om vi inte ökar den fysiska aktiviteten måste vi sänka det totala energiintaget för att inte bli överviktiga.

 

Fett för idrottare

Depositphotos_10795849_m-2015 EPA.jpg

Fett från kost lagras som triglycerider i fettväven (som kroppsfett). 

Kroppsfettet fungerar som en energireserv som frigörs under aktivitet. Det är värmeisolerande och håller kroppen varm och fungerar som stötdämpare för de inre organen