Vad tycker du? kommentarer

 

 

Vad tycker du?

 
Body Mass Index (BMI)
Ett BMI handlar om en kvot mellan längd och vikt och kan användas som en vägledning om en person är över- eller underviktig. Var försiktig i bedömning av BMI hos ungdomar eftersom många förändringar sker med både vikt och längd i den åldern. Likaså kan en person med stor muskelmassa ha ett BMI som tyder på övervikt eller fetma - när det egentligen beror på stor muskelmassa och är positivt för hälsan 

Påståenden

Läs mer

Det jag äter och dricker har stor betydelse för att jag skall må bra

Detta påstående kan användas som diskussionsunderlag, främst om någon inte instämmer helt. Varför då? Mat och motion påverkar hur vi mår - men har kanske inte "stor" betydelse för alla som kanske "instämmer delvis".

Fråga hur de gör med mat och motion. 

Regelbunden motion har stor betydelse för att jag skall må bra

Detta påstående kan användas som diskussionsunderlag, främst om någon inte instämmer helt. Varför då? Mat och motion påverkar hur vi mår - men har kanske inte "stor" betydelse för alla som kanske "instämmer delvis".

Fråga hur de gör med mat och motion. 

Frukt o grönt är bra för hälsan

Läs om frukt och grönt

Jag äter frukt o grönt minst tre gånger om dagen

Minst fem portioner frukt och grönt, av olika sorter och färger varje dag

Kostfiber är bra för hälsan

Kostfiber behövs för att hålla magen igång, men, kostfiber har så många fler viktiga uppgifter i kroppen

Kolhydrater är bra för hälsan

Kolhydrater - ja hur är det med kolhydrater egentligen? Törs vi äta? Eller skall vi äta mer? 

Det finns tre sorters kolhydrater. Socker, stärkelse och kostfiber. Socker skall vi vara försiktiga med att äta och de flesta skall minska på sockerkonsumtionen

Kostfiber behöver de flesta äta mer utav. Rekommendationen är att vi skall äta mer fiberrika livsmedel för att nå upp till rekommendationen som är 25-35 gram per dag.  Svenska ungdomar får ungefär hälften av de kostfiber de behöver och vuxna får ungefär 20 gram per dag.

Stärkelsen? Ja det beror på hur den kommer "förpackad" i livsmedlet; om stärkelsen kommer  i pasta eller i en fullkornsprodukt är det hälsosamt men om stärkelsen kommer som vitt bröd - och det är det enda brödet någon äter - då är det mindre hälsosamt. Läs mer om den knepiga stärkelsen

Fullkornsprodukter är bra för hälsan

Fullkornsprodukter kommer laddade med kostfiber, vitaminer och mineralämnen. Dessutom innehåller fullkorn många olika bioaktiva ämnen med hälsofördelar

Jag äter alltid vitt bröd

Bröd är en viktig källa till kostfiber. 1/3 av dagens rekommenderade kostfiber får vi svenskar från bröd 

Jag äter blandad kost, äter det mesta

 

Jag äter blandad kost, övervägande vegetabilier

 

Jag äter vegankost (äter ej kött, fisk, ägg, mjölk, mjölkprodukter)

Det finns risk för brist på vissa näringsämnen för den som väljer att äta en vegankost. Diskutera vilka näringsämnen det gäller och hur man gör för att få den mängd man behöver varje dag 

Jag äter övervägande snabbmat, typ hamburgare med pommes och pizza

Snabbmat som pommes, pizza innehåller ofta mer mättat fett, energi och salt än vad vi behöver. Det västerländska kostmönstret förknippas med många av livsstilssjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryck och diabetes II.

Ungefär 75% av det salt genomsnittssvensken får i sig kommer från "färdigmat".

Medelhavsmat är bra för hälsan

Ett kostmönster beskriver hur man äter vanligtvis. Medelhavskost är ett kostmönster som minskar risk för hjärt- och kärlsjukdomar, metabolt syndrom (där högt blodtryck), typ II diabetes, minnesstörningar och cancer

Nordisk kost är bra för hälsan

En hälsosam nordisk kost har likartade effekter som den mer kända medelhavskosten på riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar. Läs mer om kostmönster

Jag vet vilka livsmedel jag skall välja för att minska mitt intag av mättat fett

Var finns det mättade fettet?

Jag använder "riktigt" smör på mackan

 

Smör är bra för hälsan

 

Kokosfett är hälsosamt

 

Hälsosam mat är inte lika god som vanlig mat

Prata om vad som är god mat. Måste maten alltid vara god om man vet att den är hälsosam?

Att äta glutenfritt är bra för alla

Om gluten

Socker kan ingå i en hälsosam kost

Hur är det med socker egentligen? 

Jag väljer magra mjölkprodukter (max 1,5% fett typ mellanmjölk)

 

Jag dricker läsk, äter godis, kakor eller snacks varje dag

 

Rött kött är bra för hälsan

Rött kött bidrar med järn och många andra mineralämnen. 

Jag äter någon typ av kött varje dag

 

Fisk är bra för hälsan

All fisk är bra. Den 

Jag äter fisk minst två gånger per vecka

 

Salt är bra för hälsan

De flesta i Sverige äter för mycket salt. Salt har ett stark samband med blodtrycket. 

Jag saltar alltid lite extra på maten

Smaka på maten innan du saltar. Men det mesta saltet får vi från färdiglagad mat - den mat som vi köper i butik och restaurang.

LCHF är bra för hälsan

 

5:2 är bra för hälsan

 

Jag vet vad FODMAP är
Fermenterbara oligosackarider, disackarider, monosackarider och polyoler
Jag vet vad betaglukan är

Betaglukan är en löslig kostfiber som finns i havre och korn. Betaglukan kan sänka kolesterolvärdet