Kost & Hjärthälsa i Hälsingland

Varför denna sida?

 Varje dag, flera gånger om dagen äter vi, och vad vi stoppar i oss påverkar vår hälsa och prestation både kort- och långsiktigt.

Människan behöver äta en varierad kost för hälsa och överlevnad och det vi äter i ungdomen påverkar oss ända upp i åldrandet. I Uppsala, där man har följt män födda mellan 1920-24, visas att risken för kroniska sjukdomar högre upp i livet minskar med ett medelhavsliknande kostmönster. 

 

I Gävleborgs län, där Hälsingland är en del, minskar dödligheten i hjärt- och kärlsjukdomar men är fortfarande hög och minskar långsammare jämfört med övriga Sverige och är den vanligaste orsaken till för tidig död (källa: Folkhälsomyndigheten). 

 

Hur äter vi i Gävleborg?

  • energi- och saltintaget är högre jämfört med riket.
  • en högre andel av energin kommer från fett, främst från mättat och enkelomättat fett
  • likt övriga riket är intag av vitamin D lägre än rekommendationerna
  • medan vitamin C och alfa-tokoferol (vitamin E) är jämförbara med riket och enligt rekommendationerna
  • intag av kostfiber är jämförbart med riket men lägre än rekommenderat intag
  • intag av fullkorn är lägre i Gävleborg jämfört med riket och lägre än rekommenderat intag 

Hur äter Hälsingen? 

Mer fiber och fullkorn, mer frukt & grönt, och animalier i lagom mängd till hälsingarna!

 

 

I ungdomen

Mitt i livet. Lägg en bra grund

Åldrandet

Träning ger näringsvinst för alla

EU och folkhälsa

Handledning