Leader EU

För hjärtat

Hud & hår

Kost & Träning

Recept

Hälsosam Nordisk Mat

Bra för hjärtat

Lösliga kostfiber (havrekli, psyllium), vegetabiliskt protein (bönor), mandel, växtsteroler (vegetabiliskt fett, frukt o grönt) är livsmedel med dokumenterat kolesterolsänkande effekter

Miljö

Det finns miljömässiga fördelar med att välja lokalt producerade livsmedel eftersom det uppmuntrar till mer variation i jordbruket och till öppna landskap. Kortare transportsträckor sparar energi och minskar utsläppen som bidrar till växthuseffekten

Fantastiskt gott

Råg & Blåbär. Rapsolja & Vitlök. Havre & Chimichurri. Citron, Chili & Ingefära. Blåbär & Hjortron.

Nordisk kost

Hälsosam nordisk kost har likartade effekter på riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar som medelhavskost

Mer frukt och grönt

Mer fibrer

Bättre fett

Mindre salt

Aktuellt

Kost för hälsa och hållbarhet

Bra matval bidrar till att bevara både människans och planeten Jordens hälsa

Läs mer

Rådet att äta mer frukt, bär och grönt är samstämmigt bland världens forskare och att gröna bladgrönsaker ska utgöra en väsentlig del råder också enighet om.

Rödbetor är för både unga & äldre, idrottare & muskelsvaga

Läs mer

Varför spenat?

Folat, karoten, och B-vitaminer, lutein & zeaxantin

Läs mer

Alla nyheter