Leader EU

För hjärtat

Riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar som vi kan påverka med kost

Handledning

Recept

Hälsosam Nordisk Kost

 

 

 Varje dag, flera gånger om dagen äter vi - och vad vi äter påverkar vår hälsa och prestation både kort- och långsiktigt.

Människan behöver äta en varierad kost för hälsa och överlevnad och det vi äter i ungdomen påverkar oss ända upp i åldrandet. I Uppsala, där man har följt män födda mellan 1920-24, visas att risken för kroniska sjukdomar högre upp i livet minskar med ett medelhavsliknande kostmönster med början tidigt i livet. Hälsosam nordisk kost, som är fokus här på hjartemat.se, har ett medelhavsliknande kostmönster.

 

 

 

 

Bra för hjärtat

Lösliga kostfiber (havrekli, psyllium), vegetabiliskt protein (bönor), mandel, växtsteroler (vegetabiliskt fett, frukt o grönt) är livsmedel med dokumenterat kolesterolsänkande effekter

Miljö

Det finns miljömässiga fördelar med att välja lokalt producerade livsmedel eftersom det uppmuntrar till mer variation i jordbruket och till öppna landskap. Kortare transportsträckor sparar energi och minskar utsläppen som bidrar till växthuseffekten

Fantastiskt gott

Råg & Blåbär. Rapsolja & Vitlök. Havre & Chimichurri. Citron, Chili & Ingefära. Blåbär & Hjortron.

Hälsosam nordisk kost

Hälsosam nordisk kost har likartade effekter på riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar som medelhavskost

Kost & hjärthälsa i Hälsingland. EU, Leader och folkhälsa

Aktuellt

Kost för hälsa och hållbarhet

Bra matval bidrar till att bevara både människans och planeten Jordens hälsa

Läs mer

Rådet att äta mer frukt, bär och grönt är samstämmigt bland världens forskare och att gröna bladgrönsaker ska utgöra en väsentlig del råder också enighet om.

Rödbetor är för både unga & äldre, idrottare & muskelsvaga

Läs mer

Varför spenat?

Folat, karoten, och B-vitaminer, lutein & zeaxantin

Läs mer

Alla nyheter